Oh The Place I've Been

Monday, July 25, 2011

Kembara Terengganu 5 – bas kayu

tunggu bas
Lepas breakfast di Cafe Grand Continental, kami bertanya kepada concierge pukul berapa bas kayu akan lalu. Katanya setiap 30 minit. Tapi hari tu bas tak ikut jadual, sepatutnya tiba dalam 10.30 tapi dia tiba hampir 11.00 pagi. Tercangak jugalah kami anak beranak depan hotel tu. Agaknya staff hotel tu kesian tengok kami tunggu, dia suruh kami tunggu di dalam hotel dan dia tolong tahankan bas. Tapi kami cuma berlindung di hadapan hotel sebab tak sampai hati biarkan pakcik tu tahankan bas untuk kami. Tambang bas cuma RM1.00 untuk dewasa. Anak-anak free. Bas kami dari route Shahbandar ke Chendering. Chendering kawasan industry. Malangnya cermin bas agak kotor untuk ambil gambar istana dan kawasan sekitar. Hujan agaknya malam tadi, berbintik-bintik cermin bas.
DSC_6179 copy
Interior dalam bas, mulanya nak gelak juga sebab kerusi taman tapi betulla konsep dia,kayu. Anak-anak seronok dapat jalan-jalan naik bas. Si kecil Irees pun sporting time travel. Tak banyak kerenah. Alhamdullilah.

busride
 DSC_6173 copy
Gambar-gambar menarik Negeri Terengganu dibingkaikan cantik. Sesuai untuk pelancong.
  interior
Ciri-ciri tradisional ukiran kayu dan batik memberi seri dan identiti bas kayu. Cara yang baik untuk memelihara warisan budaya.
DSC_6177 copy  tamin
Eh Kicap Tamin di sini rupanya. Jakun sebentar.
Kami berhenti balik di hadapan hotel, tapi boleh juga terus ke Dataran Shahbandar di mana terletaknya Pasar Payang dan Bazaar Warisan. Jika anda ke Terengganu jangan lupa untuk merasai pengalaman menaiki bas kayu.

No comments:

Post a Comment